Generelle vilkår og betingelser
Generelt
1.1 Disse generelle vilkårene og betingelsene gjelder mellom Fokus TM AS (org.nr. 928 105 024) (heretter "vi", "oss", "Fokus TM AS" eller “Fisk Til Hjem”) og forbrukeren (heretter "du", "deg" eller "kunde") ved salg og levering av de produkter og tjenester (inkludert alle typer gavekort, kuponger og rabattkoder som Fisk Til Hjem gir bort ved kjøp av produkter og tjenester) som tilbys av Fisk Til Hjem. Disse vilkårene og betingelsene ble sist oppdatert og gjelder fra og med 1. desember 2024. Spesielle vilkår for visse produkter og tjenester kan forekomme, og i så fall gjelder disse i tillegg til disse generelle vilkårene.
1.2 For å bestille produkter og tjenester gjennom Fisk Til Hjem, må du være myndig og har rett til å inngå avtaler, samt bor i et område i Norge som Fisk Til Hjem leverer til. Dersom du er under 18 år, kreves det imidlertid samtykke fra foreldre eller foresatte for at du skal kunne bli kunde hos Fisk Til Hjem.
1.3 Kundekontoen som opprettes hos Fisk Til Hjem er personlig, og informasjonen du oppgir når du registrerer deg som kunde må være riktig. Du er selv ansvarlig for (i) å oppdatere informasjonen din hvis den endres, (ii) å holde passordet ditt til kundekontoen din hemmelig og ikke dele det med tredjeparter eller andre uvedkommende, samt (iii) all uautorisert bruk, for eksempel bestillinger som gjøres fra din kundekonto ved hjelp av ditt passord. Tap av passord eller mistanke om uvedkommende bruk av kundekontoen din skal umiddelbart rapporteres skriftlig til Fisk Til Hjem.
1.5 Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene og betingelsene, inkludert retten til å justere prisene i samsvar med avsnitt 7.1 nedenfor. Ved viktige endringer vil du bli informert på forhånd via e-posten som er knyttet til kundekontoen din. Endringene anses som godtatt hvis du ikke har hatt innvendinger mot dem innen 10 dager etter at informasjon om endringene ble sendt. Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å avslutte en kundekonto dersom kunden motsetter seg endringer i vilkår og betingelser. De sist oppdaterte vilkårene og betingelsene er alltid tilgjengelige på Fisk Til Hjem' hjemmeside. https://www.fisktilhjem.no/
Om avtalen og tjenesten
2.1 Fisk Til Hjem' produkter og tjenester er rettet mot sluttbrukere i Norge. Produktene og tjenestene er ikke ment for videresalg, og Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å nekte bestillinger som overstiger normalt husholdningsforbruk.
2.2 Informasjonen på Fisk Til Hjem' nettside om produkter og tjenester er ikke bindende før det er inngått en avtale mellom deg og Fisk Til Hjem. Bilder og illustrasjoner av produkter og tjenester på Fisk Til Hjem' nettside samsvarer ikke alltid med utseendet på produktene og tjenestene som leveres til deg. Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å erstatte bestilte produkter med egnede erstatningsprodukter ved levering. Dette kan for eksempel være tilfelle ved lagermangel, mangel på råvarer eller hvis det opprinnelige produktet av en eller annen grunn må byttes ut eller erstattes.
2.3 En avtale mellom deg og Fisk Til Hjem oppstår på følgende måte. En bestilling opprettes og bekreftes med bindende effekt av deg via Fisk Til Hjem' bestillingsskjema, telefon eller dørsalg. Fisk Til Hjem godtar en slik bestilling med bindende effekt ved å sende en bekreftelse på e-post eller sms. En bindende avtale mellom deg og Fisk Til Hjem kommer i stand etter at Fisk Til Hjem har akseptert bestillingen din ved å sende en e-postbekreftelse eller sms. Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å nekte en bestilling uten å måtte oppgi årsakene til dette.
Avtaleperiode og oppsigelse
3.1 Avtalen mellom deg og fisk til hjem inngås med en binding på 3 leveranser, deretter på ubestemt tid som et løpende abonnement. En avtale mellom deg og Fisk Til Hjem gjelder derfor til den er eksplisitt sagt opp av en av partene i avtalen. Se punkt 3.3 for nærmere informasjon om oppsigelse
3.2 I noen tilfeller kan en avtale mellom deg og Fisk Til Hjem være relatert til spesifikke produkter og tjenester eller tilbud med en fast avtaleperiode eller med et forhåndsbestemt antall leveranser. I disse tilfellene forlenges ikke avtalen automatisk etter utløpet av den angitte avtaleperioden eller etter at det faste antall leveranser er utført.
3.3 En avtale mellom deg og Fisk Til Hjem, som er gyldig inntil videre, kan settes på pause eller avsluttes når som helst av deg ved en beskjed til Fisk Til Hjem. Avhengig av når du har valgt å motta produktene dine, må du sette pause eller si opp abonnementet innen en spesifikk frist dersom du ikke ønsker å motta leveranser i påfølgende leveringsperiode:
A) Ved oppsigelse av abonnementet før første levering må du kontakte vårt kundeserviceteam på +47 47 97 59 00 for å få hjelp til å kansellere den første bestilling. Du må kontakte vårt kundeserviceteam senest 2 uker før produktene skulle vært levert. For alle etterfølgende leveranser gjelder følgende:
B) Du må sette abonnementet på pause eller si opp senest 2 uker før produktene skulle vært levert.
Ved brudd eller oppsigelse av abonnementet ditt etter ovennevnte frister, vil planlagt levering i påfølgende leveringsperiode finne sted og faktureres deg. Ved avbestilling og endringer som gjelder ekstra varer i tillegg til matkassen gjelder samme frister som nevnt ovenfor.
3.4 I tilfelle av oppsigelse av abonnementsavtale mellom deg og Fisk Til Hjem, vil Fisk Til Hjem refundere beløpet for allerede betalte, men ikke leverte bestillinger, forutsatt at leveransen er kansellert innen tidsfristene som er angitt i punkt 3.3 ovenfor.
Levering
4.1 Fisk Til Hjem leverer bare til adresser i Norge. Vi forbeholder oss retten til å avstå fra å inngå avtale dersom levering til den oppgitte adressen ikke er mulig. Levering skjer til adressen du har angitt som leveringsadresse. Hvis kjøpet gjelder gavekort, sendes det til e-postadressen du har oppgitt (i noen tilfeller kan levering også skje med vanlig post).
4.2 Du er ansvarlig for at leveringsadressen din er korrekt. Fisk Til Hjem kan i enkelttilfeller gi beskjed om avvik fra denne regelen. Du kan gjøre endringer i leveringsadressen din senest 2 uker før leveringsuken. Fisk Til Hjem leverer normalt innen 3 måneder etter bestilling, avhengig av leveringsområde. Dersom du endrer leveringsadressen etter bestilling, kan dette påvirke leveringstiden. Vi forbeholder oss retten til å utsette leveringen til neste tilgjengelige leveringsrunde i det aktuelle området. Ta kontakt dersom du har behov for mer informasjon om leveringstidspunkter.
4.3 Du er ansvarlig for at levering kan utføres på avtalt leveringstid. En bestilling anses levert når du, eller en autorisert person du har oppgitt i forbindelse med bestillingen, mottok bestillingen. For å sikre at en bestilling mottas av deg eller en annen autorisert person, har transportøren rett til å be om identifikasjon og/eller ordrebekreftelse. Transportøren har rett til å nekte overlevering av en ordre hvis et slikt dokument ikke kan presenteres.
4.4 Hvis levering ikke kan utføres som angitt ovenfor, kan Fisk Til Hjem oppfylle leveringsforpliktelsen ved å levere bestillingen til en nabo eller bedrift, hvis du har godkjent slik levering. Naboer eller bedrifter er de som befinner seg i samme bygning som leveringsadressen eller i gangavstand.
4.5 Hvis levering av en bestilling ikke kan utføres til nabo eller bedrift, kan Fisk Til Hjem oppfylle leveringsforpliktelsen, hvis du har godkjent den, ved å forlate bestillingen på et sted ved leveringsadressen som er angitt av deg, som er lett tilgjengelig for transportøren, for eksempel ved siden av eller utenfor inngangsdøren, eller hos en tredjepart. Fisk Til Hjem er ikke ansvarlig for å vurdere egnetheten til et spesifisert leveringssted angitt av deg.
4.6 Ved levering til et sted angitt av deg, en tredjepart eller en nabo eller virksomhet, går risikoen for tap av eller skade på bestillingen over til deg. Fisk Til Hjem er ikke ansvarlig for skader eller feil som oppstår etter levering.
4.7 Hvis levering ikke kan utføres i samsvar med noen av alternativene ovenfor, har Fisk Til Hjem rett til å belaste hele verdien av bestillingen. Ingen flere leveringsforsøk vil bli gjort. Du er ansvarlig for eventuelle ekstra kostnader som påløper som følge av et mislykket leveringsforsøk.
4.8 Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å stanse, kansellere eller utsette en levering hvis du har oppgitt utilstrekkelige eller uriktige kunde- og/eller leveringsdetaljer, eller i tilfelle force majeure-lignende hendelser som naturkatastrofer, krig, politisk uro, streik, lockout, blokade eller annen avtalehindring, brann, ulykke, trafikkforstyrrelser, øvrige transportproblemer, uvanlig dårlige værforhold eller andre omstendigheter. Fisk Til Hjem vil informere deg så snart som mulig hvis et slikt eksepsjonelt tilfelle oppstår.
4.9 Du kan når som helst avbestille en levering eller si opp abonnementet ditt etter bindingstiden ved å varsle Fisk Til Hjem skriftlig i samsvar med punkt 3.3 ovenfor.
4.10 Det vil påløpe et leveringsgebyr for enkelte leveringsområder. Kunder i disse områdene vil bli varslet om gebyret før de bestiller.
4.11 Leveringuke blir oppgitt til kunden. Første levering gjennomføres i henhold til særskilt avtale med kunden. Deretter vil påfølgende leveranser som hovedregel finne sted med et intervall på mellom 8 og 12 uker. Kunden vil bli varslet om forestående levering i flere omganger: henholdsvis tre (3) uker før, én (1) uke før, samt på selve leveringsdagen når Fisk til Hjem foretar leveringen.
Klage
5.1 Klageretten oppstår når et produkt eller en tjeneste levert av Fisk Til Hjem er feil eller ikke oppfyller kvalitetskravene eller på annen måte ikke kan spises/brukes. Hvis du vil klage, må Fisk Til Hjem motta klagen innen rimelig tid for å kunne følge opp hendelsen på beste måte.
5.2 Fisk Til Hjem gjennomgår hver inngitt klage og erstatter godkjente klager med verdien av produktet. Fisk Til Hjem har også muligheten til å rette feilen eller levere et nytt produkt med mindre dette medfører en urimelig kostnad for Fisk Til Hjem.
6. Angrerett
6.1 Fisk Til Hjem produkter og tjenester består hovedsakelig av mat som ikke omfattes av angreretten, angrerettloven (lov 2014-06-20-27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler). Mer informasjon om angreretten finner du på Forbrukertilsynets nettsider.
6.2 For andre produkter og tjenester som ikke er matvarer og som er underlagt angreretten i henhold til angrerettloven, for eksempel gavekort, har du rett til å trekke deg fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at du, eller en tredjepart oppgitt av deg, men ikke transportøren, tar fysisk i besittelse det første produktet eller tjenesten. Angreretten gjelder forutsatt at produktet eller tjenesten er i vesentlig uendret stand og at ingen forsegling er brutt.
6.3 Hvis du ønsker å utøve angreretten for gavekort eller andre produkter eller tjenester som omfattes av angreretten, må du sende en klar og tydelig melding om din beslutning om å trekke deg fra avtalen til Fisk Til Hjem via brev til:
Fokus TM AS Statsminister Michelsens veg 38 5230 PARADIS
(eller på telefon +47 47 97 59 00, eller e-post kundeservice@fisktilhjem.no).
For at du skal kunne utøve angreretten din i tide, er det tilstrekkelig at du sender inn meldingen din om at du vil utøve angreretten før uttaksperioden er utløpt.
6.4 Hvis du trekker deg fra avtalen ved å utøve angreretten din i tide for gavekort eller andre produkter og/eller tjenester som dekkes av angreretten, vil vi refundere alle betalinger vi har mottatt fra deg i forbindelse med det aktuelle kjøpet, inkludert leveringskostnader for å levere produktet og/eller tjenesten fra oss til deg (da teller ikke ekstra leveringskostnader som følge av at du valgte en annen leveringsmetode enn den billigste standardleveringen vi tilbyr). Refusjonen vil bli gjort uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi ble varslet om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Vi vil bruke samme betalingsmiddel for refusjonen som du har brukt til det første kjøpet, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss. I alle tilfeller vil refusjonen ikke koste deg noe. Vi avventer refusjonen til vi har mottatt varene fra deg eller til du har sendt inn bevis på at du har returnert varene, avhengig av hva som kommer først.
6.5 Ved utøvelse av angreretten, må du returnere leverte produkter og/eller tjenester som dekkes av angreretten, bortsett fra gavekort, til oss (en av leveringsbilene) eller overlevere dem til Fokus TM AS, Statsminister Michelsens veg 38 5230 PARADIS, Norge uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter datoen da du varslet oss om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Angrefristen skal anses å ha blitt utøvd hvis du returnerer produktene og/eller tjenestene før utløpet av denne fjorten dager lange perioden. Du må betale de direkte kostnadene ved å returnere produktene og tjenestene. Du er bare ansvarlig for den reduserte verdien av produktene og tjenestene som følge av annen håndtering enn det som er nødvendig for å bestemme deres natur, egenskaper og funksjon.
7. Priser og betaling
7.1 Prisen på de bestilte produktene og tjenestene er prisen som gjelder på bestillingsdagen eller når du sist endret bestillingen, med forbehold om typografiske feil eller andre unøyaktigheter i prisinformasjonen på Fisk Til Hjem' nettside. Alle priser er oppgitt inkludert mva og fraktkostnader, med mindre annet er avtalt. Fisk Til Hjem forbeholder seg retten til å justere prisen, inkludert gjeldende fraktkostnader, for abonnementstjenester som løper på ubestemt tid. En prisjustering vil bli varslet til berørte kunder via e-posten som er knyttet til de gjeldende kundekontoene. Prisjusteringen trer i kraft 30 dager etter at prisjusteringsvarselet er sendt. Kunder som ikke aksepterer prisjusteringen har rett til å trekke seg fra avtalen i henhold til pkt. 3.3 ovenfor.
7.2 Du kan betale ved enten direkte betaling, kort, kontanter eller andre betalingsmetoder som er oppført på Fisk Til Hjem' nettside. Du er ansvarlig for å sikre at betalingsinformasjonen din er riktig mens avtalen mellom deg og Fisk Til Hjem løper. Endring i betalingsinformasjonen må meddeles Fisk Til Hjem umiddelbart.
7.3 Når en avtale er inngått mellom Fisk Til Hjem og deg, vil du, kontoen eller kortet du har oppgitt bli belastet direkte for ved den første leveransen, med mindre annet er avtalt med Fisk til hjem. Variable beløp kan belastes som følge av rabatter og kampanjer. Av tekniske årsaker kan det ta noen dager før en belastning blir synlig på en konto eller et kort. Du er ansvarlig for at den angitte kontoen eller kortet har tilstrekkelig dekning i avtaleperioden.
7.4 Hvis betalingen mislykkes hos din bank eller annen kredittinstitusjon av årsaker du er skyld i, er du ansvarlig for å gi Fisk Til Hjem tilstrekkelig beskyttelse for betalingen eller rette opp mangelen som forårsaket den mislykkede betalingen, på en slik måte at – i tillegg til det utestående beløpet som ikke er betalt – også bankgebyrene som påløper i hvert tilfelle og et behandlingsgebyr kan innkreves.
7.5 Ved utestående beløp vil Fisk Til Hjem be om det utestående beløpet fra deg. Hvis du ikke betaler det utestående beløpet, selv etter betalingspåminnelser, vil Fisk Til Hjem videresende saken til et inkassobyrå.
7.7 Hvis det ikke er avtalt individuelle vilkår for rabatter, gjelder følgende for innløsning av rabattkoder:
(i) rabatter kan ikke kombineres med andre rabatter eller kampanjer;
(ii) etterfølgende kreditering av rabatter er ikke mulig;
(iii) rabatter kan ikke kombineres med eventuelle kreditter; og
(iv) gratis tilbud og introduksjonstilbud er gyldige kun én gang per husholdning.
7.8 Følgende gjelder også for gavekort:
(i) salg finner sted på betalingstidspunktet og ved å løse inn gavekortet anses disse vilkårene og betingelsene for å ha blitt akseptert (uavhengig av om salget er gjort direkte av Fisk Til Hjem eller gjennom en autorisert Fisk Til Hjem-forhandler/annen autorisert plattform);
(ii) gavekort kan bare brukes gjennom oss, og kan i tillegg bare brukes én gang, gavekortet kan dessuten ikke kopieres, distribueres, publiseres, eller selges videre uten at Fisk Til Hjem har gitt samtykke til dette på forhånd,
(iii) gavekortene kan være begrenset til å kun gjelde for visse produkter eller tjenester og er ikke gyldige som betaling for premiumprodukter og kampanjer, med mindre annet er spesifisert, og
(v) hvis Fisk Til Hjem mistenker noen form for svindel eller lignende angående gavekort, kan disse bli deaktivert.
Matvarer og ansvar
8.1 Fisk Til Hjems produkter og tjenester er generelt ikke tilpasset spesifikke kundebehov som ikke biff- eller svinekjøtt, allergier eller overfølsomhet. Nøtter og andre allergener kan noen ganger forekomme i Fisk Til Hjem' produkter og tjenester.
8.2 Du er ansvarlig for før bruk å lese og følge instruksjonene og advarslene som er skrevet på produktene og tjenestene grundig, samt for å lese innholdsfortegnelsen på produktene og tjenestene for på egen hånd å kunne erstatte ingredienser som ikke er egnet ut fra personlige behov.
8.3 Du er ansvarlig for å oppbevare og tilberede råvarer og mat på en sikker måte etter at leveringen har funnet sted. Mer informasjon om mathåndtering og mathygiene finner du på Mattilsynets nettsider.
9. Behandling av personopplysninger
9.1 Personopplysningsloven (lov 2018-06-15-38) som trådte i kraft 20. juli 2018 regulerer vår håndtering av de personopplysninger du som kunde hos oss etterlater i forbindelse med kjøp av våre produkter og tjenester. Reglene gir deg til og med visse rettigheter som du har rett til å utøve i forbindelse med vår håndtering av personopplysningene.
9.2 Som kunde kan du gi informasjon om deg selv i ulike typer situasjoner, for eksempel:
- når du kjøper produkter eller tjenester fra Fisk Til Hjem,
- i tilfelle en klage på produkter eller tjenester,
- når du er i kontakt med vår kundeservice,
- i forbindelse med konkurranser og andre arrangementer,
- når du bruker nettsiden eller samhandler med oss gjennom sosiale medier, og
- i forbindelse med utøvelse av våre juridiske forpliktelser.
9.3 Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg på at vi behandler personopplysningene dine på en korrekt og gjennomsiktig måte. For mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger, vennligst les vår personvernerklæring eller kontakt oss på via https://www.fisktilhjem.no/kontakt
10. Markedsføring
10.1 Når du registrerer deg som kunde hos Fisk Til Hjem vil du kun motta markedsføringsmateriell, informasjon og tilbud på nye produkter og tjenester dersom du har gitt samtykke til dette. Hvis du som kunde hos Fisk Til Hjem ikke har gitt samtykke til å motta markedsføringsmateriale, vil Fisk Til Hjem bare sende deg informasjon som kan karakteriseres som nødvendig informasjon. Disse e-postene inneholder bare relevant informasjon som knytter seg til rollen din som kunde hos Fisk Til Hjem.
10.2 Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å bruke avmeldingsfunksjonen direkte i e-posten og/eller SMSen fra Fisk Til Hjem. Du kan også trekke tilbake samtykket ditt ved å kontakte Fisk Til Hjem på telefon +47 47 97 59 00, på e-post: kundeservice@fisktilhjem.no eller ved å sende et brev med posten til Fokus TM AS, Statsminister Michelsens veg 38 5230 PARADIS, Norge.